دندان‌هاي مريخي، دندان‌هاي ونوسي


 





 
بهداشت مربوط به زنان و مردان در خيلي از شاخه‌ها از هم جدا مي‌شود و هرکدام از گروه‌هاي آقايان و خانم‌ها بسته به جنسيت و نيازهاي خود، به رعايت نکات خاص بهداشتي توصيه مي‌شوند. در اين ميان توصيه‌هاي خاص بهداشت دهان و دندان اگر به شاخه‌هاي زنانه و مردانه تقسيم شود، کمي عجيب و غريب به نظر مي‌رسد. اما واقعيت اين است که مي‌توان به آقايان و خانم‌ها بسته به شرايط و موقعيت‌شان توصيه‌هاي جداگانه‌اي کرد تا به لطف داشتن دهان و دنداني سالم و تميز، مرداني جذاب‌تر و زناني زيباتر باشند.

5 توصيه زنانه
 

1) در دوران قاعدگي، بيشتر به فکر دندانتان باشيد: هورمون‌هاي جنسي بدن خانم‌ها بسته به روزهاي يک سيکل ماهانه تغيير مي‌کند. عادت ماهيانه در بسياري از خانم‌ها موجب تغييراتي در لثه‌ها مي‌شود و التهاب و خون‌ريزي لثه‌ها را به دنبال دارد. در دوران عادت ماهيانه، بهداشت دهان و دندان‌تان را به طور جدي رعايت کنيد و مراقبت لثه‌هايتان باشيد.
2) در دوران بارداري، بيشتر از لثه‌هايتان حمايت کنيد: در اين دوران، لثه‌ها ممکن است، ملتهب و تحريک‌پذير شوند. لطفا مسواک زدن و نخ‌دندان کشيدن را هرگز فراموش نکنيد. در طول 9 ماه بارداري دو يا سه بار به دندانپزشک مراجعه کنيد و از سلامت دندان‌ها و لثه‌هايتان مطمئن شويد. پيش از اقدام به بارداري حتما از دندانپزشک خود بخواهيد که با يک معاينه کامل، تمام بيماري‌هاي دهان و دندان شما را درمان کند.
3) رژيم‌هاي سفت و سخت نگيريد: آيا شما هم آرزو داريد که اندامي زيبا و جذاب داشته باشيد؟ آيا از گروهي هستيد که به دنبال رژيم‌هاي لاغري و انواع قرص و داروهايي که شما را يک هفته‌اي هفت کيلو لاغر مي‌کند، از اين کلينيک به آن داروخانه سر مي‌زنيد؟ لاغرشدن‌هاي سريع، ويتامين B12، D و کلسيم بدن شما را به شدت کم مي‌کند و کاهش اين مواد، سلامت دهان و لثه‌هاي شما را به خطر مي‌اندازد. قرص‌هاي لاغري هم که منشا انواع امراض و بيماري‌ها هستند، دندان‌ها را هم از برکت‌ خود بي‌نصيب نگذاشته‌اند. قرص‌هاي لاغري سبب کم شدن بزاق دهان مي‌شوند و به دنبال اين حالت، زمينه براي ايجاد پوسيدگي دندان‌ها مهيا مي‌شود.
4) آب را به نوشيدني‌هاي ديگر ترجيح دهيد: اگر خانمي ادعا مي‌کند که زيبايي ظاهرش براي او اهميت ندارد، جا دارد که کمي درباره سخن او شک کنيم. بدون ترديد براي تمام خانم‌ها زيبايي صورت مهم است و لبخند جزيي از صورت است که در خاطره‌ها جاوداني مي‌شود. از خوردن مواد رنگي به مقدار زياد مانند چاي و قهوه و نوشابه‌هاي رنگي دوري کنيد چون رنگدانه‌ اين مواد به مرور زمان دندان‌هايتان را تيره مي‌کند. بعد از مصرف اين‌گونه مواد هم دهان‌تان را با آب بشوييد.
5) اصول تناسب رنگ‌ها را جدي بگيريد: اگر مي‌خواهيد دندان‌هاي شما سفيدتر به نظر برسد، از رژ لب‌هايي استفاده کنيد که رنگي روشن و ته رنگ بنفش يا صورتي داشته باشند. رژ لب‌هاي نارنجي يا قهوه‌اي دندان‌ها را تيره‌تر نشان مي‌دهند.

4 توصيه مردانه
 

1) سيگار نکشيد: اين توصيه‌ تکراري است اما کسي از بيان دوباره آن پشيمان نشده است. سيگارکشيدن موجب ايجاد سرطان دهان مي‌شود. لثه‌ها را بيمار مي‌کند. دندان‌ها را زرد و تيره مي‌کند و روي آن رنگدانه به جاي مي‌گذارد. سيگار دشمن دهان است. به ظاهر در جامعه ما، آقايان بيشتر از خانم‌ها سيگار مي‌کشند. پس آقايان، لطفا سيگار نکشيد.
2) از دندانپزشکي نترسيد: آمار و ارقام مي‌گويند که آقايان بيشتر از خانم‌ها از رفتن به دندانپزشکي واهمه دارند. اگر شما هم با آمار موافقيد:
• از دندانپزشکتان بخواهيد قبل از انجام هر کاري، جزئيات آن را براي شما توضيح دهد. اين کار مي‌تواند ترس شما را کاهش دهد.
• از تکنيک‌هاي آرام‌بخش و تمرکز استفاده کنيد و اگر گوش دادن به موسيقي شما را آرام مي‌کند، از يک پخش موسيقي کوچک و گوشي آن کمک بگيريد.
• مرتب به دندانپزشکي برويد تا دندانپزشک‌تان به موقع و با درمان‌هاي ساده و کوتاه مشکلات را حل کند.
• اگر هيچ‌کدام از اين درمان‌ها موثر نشد، به کمک پزشک يا دندانپزشک‌تان، پيش از مراجعه به مطب دندانپزشکي، داروهاي ضد اضطراب مصرف کنيد.
3) شب‌ها خرخر نکنيد: اگر خرخر مي‌کنيد اين راه‌ حل‌ها را به کار ببريد:
• سيگار نکشيد.
• وزنتان را کم کنيد.
• به پشت نخوابيد.
• ساعت خوابيدن و بيدارشدن‌تان را منظم کنيد.
• پيش از خوابيدن دوش آب گرم بگيريد.
• از خورن چاي و قهوه پيش از خواب نيز پرهيز کنيد.
• اتاق خواب‌تان را تاريک و خنک نگه‌ داريد.
4) مقتصد باشيد: اگر شم اقتصادي شما قوي است، مسواک‌هاي کهنه‌تان را دور نيندازيد. آنها را کاملا بشوييد و ضدعفوني کنيد و در جايي نگه‌ داريد تا روزي کارگشا باشد.
با استفاده از مسواک‌هاي کهنه‌تان مي‌توانيد خاک و جرم زنجيرها و دوچرخه‌تان را تميز کنيد. سر باتري اتومبيل‌تان را گردگيري کنيد. موهاي ريش‌تراش برقي‌تان را پاک کنيد و با وسواس، جاهاي ظريف کفش‌تان را واکس بزنيد!
منبع: http://www.salamat.com